Starter du egen bedrift? For å lykkes som entreprenør i dagens verden må du være fleksibel og ha gode planleggings- og organiseringsevner. Mange starter en bedrift og tror at det holder å slå på datamaskinene sine eller åpne nettbutikken før pengene renner inn, bare for å finne ut at det er mye vanskeligere å tjene penger i en bedrift enn de trodde.

1. Finn din plass i markedet 

Å finne din plass i markedet handler om hvilken markedsposisjon bedriften din skal legge som grunnmur. Hvilke mangler har dagens marked, og hvordan kan du fylle disse hullene. 

Ta i bruk disse 6 stegene for å finne din plass i markedet: 

  • Gjennomgå bedriftens styrker og svakheter. 
  • Analyser konkurrentene dine. 
  • Gjennomføre markedsundersøkelser. ...
  • Finn ut hva som skiller produktene dine fra andre. 
  • Finn din USP (Unique Selling Proposition) 
  • Bestem hvilke av produktenes kvaliteter som vil tiltrekke seg kunder og hvem disse kundene er.

2. Ha ulike salgskanaler 

Salgskanaler har alle forskjellige styrker og svakheter. Å bruke dem på en slik måte at de utfyller hverandre kan gi deg et stort konkurransefortrinn. Flerkanalsstrategier består i å bruke ulike kanaler uten å skape mye interaksjon mellom dem.

Salgskanaler kobler bedriften din og forbrukerne sammen på en effektiv og ryddig måte. Salgskanaler spiller også en viktig rolle i å håndtere etterspørselen etter forbrukerorientering. Hvilken salgskanal du velger kan være en avgjørende faktor på om du når målgruppen din eller ikke. 

3. Markedsføring

Markedsføringen til din bedrift er grunnen til at mange mennesker får vite om din eksistens. Når folk er godt informert om produktet ditt, vil salget øke. Markedsføring er en stor hjelp for mange bedriftseiere til å skape økt vekst. Næringslivet bruker ulike markedsføringsstrategier for å øke selskapets fortjeneste, så du må finne den strategien som passer best for deg. Les mer her. 

4. Ha god støtte og support

Kundeservice er viktig for virksomheten din fordi det hjelper med å beholder kunder og henter ut mer verdi fra dem. Ved å tilby førsteklasses kundeservice, får bedrifter tilbake mye av kostnadene for anskaffelse av kunder og dyrker en lojal kundebase som kanskje henviser fler kunder eller gir gode anmeldelser. 

5. Finn et godt nettverk og gode samarbeidspartnere

Det er ikke alltid du trenger kontakter og samarbeidspartnere for å starte virksomheten din. Det viktigste er å ta første skritt og komme i gang. Deretter kan du underveis finne ut hvilke samarbeidspartnere virksomheten din kunne hatt bruk for, deretter komme til en avtale som skaper begge parter gjensidig vekst. 

6. Ha viljen til å lære 

Å ha evnen og viljen til å lære er essensielt for en entreprenør. Det hjelper deg raskt å sette deg inn i en jobb. Det hjelper deg med å utvikle de beste teknikkene og ta til deg viktig informasjon, dette kan være hva som helst som er relevant for din bedrift. Dersom man ser etter nye ansatte, er det viktig at de har viljen til å lære. 

7. Ha en profesjonell hjemmeside eller nettbutikk 

En god og effektiv hjemmeside bidrar til å bygge en sterk tilstedeværelse på nett og bidrar til å kommunisere essensiell informasjon om din tjeneste til forbrukerne. I dag kan det å ikke ha et nettsted føre til svekket troverdighet, potensielle kunder forventer at legitime, pålitelige virksomheter har et godt nettsted og kontoer på sosiale medier. Fra pakkene vi tilbyr så kan du velge helt selv om du ønsker mer enn kun en nettside og logo. Vår mest populære pakke er Standardpakken og koster kun 4.900.- i engangsbeløp og deretter 1599,- per måned.