Å optimalisere nettstedet ditt for å rangere høyere på søkemotorer er en veldig viktig del av å vedlikeholde bedriften og hjemmesiden din. ‍95% av alle opplevelser på nett begynner med en søkemotor, så selv om SEO-prosesser ofte kan være tekniske og tidkrevende, er de en integrert del av din online markedsføring.‍

Vi forstår at mange små og mellomstore bedrifter ikke har tid til å dedikere til regelmessig SEO-vedlikehold eller lære det siste innen hva som fungerer og hva som ikke fungerer, derfor har vi funnet frem 5 tips som hjelper deg med å sett av potensielle kunder. 

1. Lag innhold av høy kvalitet

Godt innhold er avgjørende for en effektiv SEO-strategi og regnes som en av de viktigste rangeringsfaktorene i søkemotorer.

Trikset til innhold er å ikke bare lage noe for å lage det, men å skape noe av verdi for leserne dine; publikummet og målgruppen din bør være prioriteringen din. 

Når du lager innhold av høy kvalitet, øker det også muligheten for at folk vil lenke til nettstedet ditt (som en tilbakekobling som de som er nevnt ovenfor).

Typer SEO-innhold du kan lage inkluderer blant annet produktsider, blogginnlegg, artikler, lister, guider, videoer, infografikk og mer. Dette er naturligvis en av flere grunner til at vi skriver blogginnlegg. 

2. Utvikle en strategi for koblingsbygging

Linkbygging er en viktig del av enhver vekststrategi og har som mål å forbedre dine organiske SEO-resultater.

Interne lenker refererer til koblinger fra en side til en annen på samme domene, og tilbakekoblinger refererer til å bygge lenker som fører henvisningstrafikk tilbake til nettstedet ditt fra andre nettsteder. Den strategiske bruken av disse koblingene kan bidra til å øke ytelsen til sidenes rangering og øke nettstedets autoritet i søkemotoren.

Intern kobling gir også en bedre brukeropplevelse, noe som skaper enklere navigering rundt nettstedet ditt. Ikke bare er dette foretrukket av Google, men det øker sannsynligheten for at brukere vil bruke mer tid på å engasjere seg mer, samt at det øker sjansene for at de kommer tilbake. Alt dette sender positive signaler til Google om verdien av siden din.

3. Optimaliser alt-tagger

Når du har bilder og video på nettstedet ditt, forbedrer det ikke bare brukeropplevelsen, men det gir også ytterligere mulighet for optimalisering.

Det alt-tagger gjør er å gi et tekstalternativ for hva innholdet i bildet eller videoen er, dette vil hjelpe søkemotor-programmer med å finne nettstedet ditt når noen søker etter relevant innhold.

De tre beste fremgangsmåtene for å optimalisere alt-taggene dine er å være beskrivende, relevante og spesifikke.

4. Bruk sosiale medier

Google har bekreftet at det å ha en sosial mediekanal alene ikke bidrar direkte til din organiske SEO-rangering, men bevis tyder på at de sosiale signalene som skapes av en kanal er innflytelsesrike.

Med økt synlighet involvert i sosiale medier, skaper likes og delinger sosiale signaler som potensielt kan gi bedriften din god organisk trafikk, samt mer eksponering.

Noen effektive måter å bruke sosiale medier for å forbedre SEO er:

  • Ikke vær redd for å be folk dele.
  • Prøv å arrangere en konkurranse på sosiale medier, be folk om å like og dele innlegget ditt.
  • Koble til eller nevne andre lokale større bedrifter, som til gjengjeld kanskje deler innlegget ditt.  
  • Engasjer med publikum og hold øye med om du får inn eventuelle spørsmål om innleggene dine.

5. Forbedre hastigheten hjemmesiden din laster inn på

Dette er viktig av et par grunner: 

Når sidehastigheten din er for lav, måler Google dette, og det vil til slutt skade rangeringen din.

Ikke bare straffer Google denne faktoren, men brukernes opplevelse vil lide som et resultat, og påvirke måten de bruker sidene dine på. Ifølge Google forlater 53 % av mobilbrukerne et nettsted hvis det tar lengre tid enn 3 sekunder å laste. Det er usannsynlig at en kunde gir siden din en ny sjanse om den laster tregt,  noe som kan miste salg og trafikk.

Den gode nyheten er at det ikke er en vanskelig faktor å forbedre. (Vi hjelper deg gjerne øke hastigheten på nettsiden din).  

Dersom du likevel syntes at dette virker for komplisert, eller at du eventuelt ikke har tid så hjelper vi deg gjerne. Ta kontakt med oss på Sebastian@oppstartsguiden.no eller +47 22 12 08 83.