Å ha en bedriftsprofil har stor betydning for et selskap, spesielt i denne økende epoken med stor markedskonkurranse. Å utforme en etablert visuell profil er et stort steg i riktig retning for å skape merkebevissthet, gjenkjennelse og tillit hos fremtidige og eksisterende kunder.

1. En bedriftsprofil skiller merkevaren din.

En bedriftsprofil beskriver hva som gjør din bedrift unik. Det skiller automatisk merkevaren din fordi ingen andre selskaper har nøyaktig samme historie eller visuelle elementer som det din har. Din historie og verdier er integrerte deler av merkevarestrategien din, og en bedriftsprofil er der du kan nevne denne informasjonen uten at den føles fremmed eller inntrengende. 

2. En god bedriftsprofil kan rettferdiggjøre høyere priser

Du kan rettferdiggjøre et høyere prispunkt for produktene og tjenestene dine hvis du går inn på detaljer om produksjonsverdiene dine eller etisk hentet materiale.

Hos Kaffebrenneriet er det ikke nødvendigvis bedre kaffe enn hos 7 Eleven. Men deres visuelle profil og businessstrategi handler om å nyte kaffen, å faktisk ta seg tid til å smake nøye på kaffen. Mens 7 Eleven har mer en Grab n Go kultur der man bare skal få dratt med seg en kaffe mens man er på farta.

En god sammensatt visuell profil har fastsatte elementer som gjengår i alt av markedsmateriell. Ikke bare blir det lettere å huske, men det vil også se mye mer ryddig og enkelt ut. Det gir en større "illusjon" av kontroll eller verdi innad i selskapet. Med dette så mener vi at om en bedrift bruker de samme fargekodene og skrifttypene i alt offentlig innhold, så vil dette skape en gjenkjennbarhet i bedriften. Om du tenker på de største selskapene rundt deg i dag, vil du om du ser etter se at de bruker de samme fargene, de samme skrifttypene og de samme ordene til enhver markedsføringskampanje eller markedsmateriell.   

3. En firmaprofil bygger omdømmet ditt.

Hva vil du at bedriften din skal være kjent for? Er bedriften din den som startet som en liten familieeid butikk og deretter vokste til en milliardbedrift? Eller er det et selskap som ivaretar bærekraft og setter etikk i spissen for sin merkevare? Du kan bygge ditt rykte gjennom markedsførings-, service- og salgskampanjer, men det hele begynner med et godt sammensatt førsteinntrykk via en god visuell profil. 

4. Oppgi formålet med bedriftsprofilen.

Dette er den mest kritiske delen når du skal skrive en effektiv bedriftsprofil. Du vil forsikre deg om at utsagnet stemmer overens med det du prøver å oppnå. For eksempel, hvis målet ditt er å tiltrekke investorer, kan du inkludere:

  • Bedriftens ytelse
  • Verdien av produktene du selger
  • Selskapets inntekter
  • På den annen side, hvis du ønsker å tiltrekke deg kunder, er det best å legge selskapets verdier til profilen din.

Formålet med en bedriftsprofil skal fungere som din guide gjennom hele prosessen, så ta deg god tid på det.

5. Bestem deg for formatet eller stilen.

Hvordan du presenterer profilen din påvirker i stor grad hvor vellykket den er. Det er viktig at stilen gir utmerket lesbarhet og oppmuntrer publikum til å engasjere seg i den.

Dette avhenger naturligvis av publikummet ditt – for eksempel er det kanskje best å holde seg til det tradisjonelle formatet for for eksempel en regnskapsfører. Det vil si liste opp selskapets prestasjoner og priser.

På den annen side, hvis driver med mote eller et markedsføringsfirma på sosiale medier, er det være lurt å være kreativ og visuell.

Ikke vær redd for å eksperimentere eller gå vill med ideene dine så lenge de gir gjenklang med målgruppen din.

6. Fortell din historie og vær autentisk.

Kanskje er det tusenvis av andre virksomheter som selger det du selger, men ingen andre deler historien din. Historien din er det som gjør deg unik. Ikke bare skriv tall og datoer; la potensielle kunder få vite hvem du egentlig er. Vær sårbar og fortell dem hvorfor du startet virksomheten din.

Hva inspirerte deg? Del det dårlige og det gode – det trenger ikke å være glamorøst. Det må bare være autentisk.

7. Legg til bedriftens målsetning.

Hvis du ikke har en misjon er det på tide å lage en. Å skrive en misjonserklæring for bedriften din er ikke så skummelt som det høres ut, og det er ingen grunn til å tenke over det. Du trenger bare å stille deg selv disse tre spørsmålene:

Hvem du hjelper – dette er målgruppen din

Hvordan gjør du det – hvilket produkt eller tjeneste tilbyr du for å løse problemene deres?

Hva gjør deg annerledes – hvorfor skal forbrukerne kjøpe fra deg eller stole på deg fremfor konkurrentene dine?

8. Skriv bedriftens historie.

Dette må være i kronologisk rekkefølge; ellers vil det forvirre leserne dine. Du kan gjøre det i et avsnitt eller et tidslinjeformat, så lenge det viser en flyt.

Et annet tips å ha i bakhodet er at "less is more". Like fristende som det er å dele alle milepælene dine, hold deg til de viktigste for å unngå å overvelde leseren.

9. Beskriv produktene og tjenestene du tilbyr.

Det neste trinnet er å beskrive hva bedriften din tilbyr. Du kan velge noen av de beste produktene eller tjenestene dine og gi en grundig beskrivelse eller bare liste opp alt virksomheten din tilbyr.

10. Markedsføring med bedriftsprofil 

En bedriftsprofil anses som et av de beste moderne markedsføringsverktøyene.

Med en god bedriftsprofil kan du definere din merkevaren og nå ut til målgruppen din. Å ha et ekstraordinært markedsføringsverktøy som en god visuell profil vil langvarig inntrykk på kundene dine. Dette gjør at firmaet kan vinne interessen og tillit til dine kunder, potensielle kunder og investorer.