Enkelt forklart er responsivt design en funksjon som gjør at nettsiden din tilpasser seg den skjermtypen den vises på. Designet på nettsiden må altså være laget både funksjonelt og det må være tilpasset alle skjermtyper som pc, mobil og nettbrett. Innholdet vil da tilpasse seg skjermtypen. Dette skjer ved at antall spalter du har på nettsiden ofte reduserer seg etter hvor stor skjerm nettsiden din blir vist på. Det er viktig at brukeren skal kunne få samme opplevelse av nettsiden din uansett om de åpner nettsiden din på en stor skjerm eller en mobilskjerm. 

Enkelt forklart er responsivt design en funksjon som gjør at nettsiden din tilpasser seg den skjermtypen den vises på. Designet på nettsiden må altså være laget både funksjonelt og det må være tilpasset alle skjermtyper som pc, mobil og nettbrett. Innholdet vil da tilpasse seg skjermtypen. Dette skjer ved at antall spalter du har på nettsiden ofte reduserer seg etter hvor stor skjerm nettsiden din blir vist på. Det er viktig at brukeren skal kunne få samme opplevelse av nettsiden din uansett om de åpner nettsiden din på en stor skjerm eller en mobilskjerm. 

Hvorfor er responsivt design viktig?

Ikke alle bruker pc’en til å søke opp nettsider lenger. De fleste i dag eier en smarttelefon og bruker denne som en substitutt for pc en når de er på farten f.eks. Dermed lønner det seg å ha et responsivt design på nettsiden fordi det potensielt kan øke antall besøkende på nettsiden din. 

Et responsivt design gjør det også enklere for brukeren å navigere seg rundt på siden. Det siste man ønsker er at brukeren går glipp av viktig informasjon, pga et design som ikke er tilpasset mobiltelefonen de bruker. Man ønsker til syvende og sist at brukeropplevelsen skal være så bra som mulig, slik at det øker sjansen for at de besøker nettsiden på nytt. 

På de fleste nettside plattformer så finnes det ferdig templates du kan bruke. Hvis du lager din egen nettside er det anbefalt å bruke disse. De gjør jobben ofte litt enklere. Det du må huske på er at du sjekker hvordan nettsiden ser ut på alle plattformer før du lanserer den. Det kan også være lurt å sjekke dette underveis, slik at du ikke ender opp med å endre masse småfeil, noe som ofte tar lang tid. 

Er nettsiden din responsiv?

Du har kanskje allerede en nettside, men vet du om den faktisk er responsiv? Du bør sjekke om den er tilpasset både mobil og nettbrett. Hvis du f.eks. ikke eier et nettbrett så finnes det nettsider, der du kan sjekke om den er responsiv eller ikke. 

Du kan også sjekke dette på en annen måte ved å gjøre nettleseren der du har nettsiden oppe mindre, ved å dra kantene på nettleseren inn. Hvis du oppdager at du må bla kjempe langt ned for å lese all informasjon eller at noen av bildene eller informasjonen forsvinner så er nettsiden din mest sannsynlig ikke responsiv og du bør endre den. 

Hvis du allerede er fornøyd med den nettsiden du har, så er det mulighet for å oppdatere den, men dette krever ofte mer tid enn å lage en ny side. For du vil uansett ikke lage den nye nettsiden helt fra bunn av, du har jo allerede all informasjon og bilder. Kanskje du ser at dere faktisk trenger en ny branding? En ny nettside gir også muligheter for å leke seg med nye farger og nytt design.