Entreprenørskap er på vei opp i hele Norge. I følge SSB ble det etablert nesten 70.000 nye bedrifter i 2019. Det ikke lett å starte en ny virksomhet. Men vi kan hjelpe. Denne artikkelen vil dele 13 tips for å hjelpe deg å bygge en god forretningsidé til en blomstrende bedrift.

1. Undersøk markedet 

Markedsundersøkelser er en evaluering av en spesifikk bransje eller nisje. Det hjelper deg forstå målgruppen din og konkurransen. Dette hjelper deg å finne ut om det er etterspørsel for produktet eller tjenesten du leverer. En generell forståelse for markedet hjelper deg med å forstå hvordan du mest effektivt kan markedsføre. 

En enkel markedsundersøkelse burde inneholde: 

  • Hvem målgruppen din er
  • Hvor, hvorfor og hvordan målgruppen din bruker produktet/tjenesten din 
  • Størrelsen på målgruppen din 
  • Prisen de er villige å betale for produktet/tjenesten du leverer 
  • Konkurransen i markedet, hvordan du kompetitivt posisjonerer deg i forhold til de. 

Husk at markedet kontinuerlig er under utvikling, så markedsundersøkelser er ikke utelukkende for nye bedrifter. 

2. Skriv en plan 

En forretningsplan er en plan som forklarer selskapet ditt, samt produktene og tjenestene selskapet leverer. Hvordan det tjener penger, ansatte, økonomi og budsjettering og generelt alle detaljer som er essensielle for å lykkes. 

En enkel forretningsplan kan bygges opp i disse stegene: 

  • Beskriv selskapet ditt 
  • Gjør en undersøkelse av markedet 
  • Forklar produktet/tjenestene dine
  • Kategorisering av målgruppen din 
  • Definer markedsplanen din 
  • Lag en plan for finans

3. Velg en struktur og organisasjonsform

Det finnes flere organisasjonsformer i Norge. 

  • Enkeltpersonforetak (ENK)
  • Aksjeselskap (AS) 
  • Ansvarlig selskap (ANS) 
  • Allmennaksjeselskap (ASA) 

Andre typer selskap er for eksempel lag eller stiftelser, hvor det ikke er meningen å innhente fortjeneste. 

Du kan lese mer om hvilken som passer best for deg her: 

4. Gi bedriften din et navn

Det kan være vanskelig å gi bedriften din et navn, men det er ofte det aller første en potensiell kunde ser. Det er derfor utrolig viktig at man har en navn, og en god logo

Det perfekte navnet forteller litt om selskapet, bransjen det opererer i , samt produktene og tjenestene. Det er enkelt å huske. 

Deretter er det viktig å kjøpe samsvarende domene til bedriftens hjemmeside. Dette kan gjøres på for eksempel https://www.one.com/no/  

5. Registrer organisasjonen din

Registrering av selskapet gjøres i enkelt i Brønnøysundregisteret. Dette gjøres for å få en oversikt over hvem som kan stilles til ansvar for det som blir gjort i foretaket. I Norge er vi heldige som har flere goder som arbeidstaker, dette krever at man er en etablert og registrert bedrift. 

6. Åpne bedriftskonto 

For å starte et aksjeselskap er man nødt til å ha en bedriftskonto, denne skal inneholde minimum kr 30 000,- i aksjekapital før man søker om etablering. 

Man er også lovpålagt til å føre regnskap. I Norge krever staten at du har kontroll på hver eneste transaksjon bedriften din foretar. 

Det er viktig å skille mellom privatøkonomi og bedriftens økonomi så tidlig som mulig. Skatteetaten ønsker dokumentasjon på inntekter og utgifter som er forbundet med drift av selskapet. 

Å skille mellom privat og bedriftsøkonomi gir deg også en bedre økonomisk sikkerhet. Det er ingen god grunn til å ikke opprette bedriftskonto. 

7. Få økonomisk støtte til bedriften din 

Det er ikke alle bedrifter som krever at man har penger for å starte opp. I dagens samfunn holder det ofte at man har en datamaskin og internett. 

Dersom du derimot  ikke har penger til å starte en bedrift, må man finne andre kilder til å få finansiell støtte. Dette krever: 

  • Undersøk hvilket type lån som passer best for din bedrift 
  • Undersøk at du er kvalifisert til lånet
  • Undersøk hvilken nedbetalingsmetode som passer best for deg 
  • Bestem om du ønsker å stå personlig ansvarlig for lånet

8. Få bedriftskort 

Et bedriftskort skiller bedriftens og din personlige økonomi, dette er viktig for å kunne registrere MVA på riktig måte. 

9. Velg en logo og visuell profil 

Det som definerer en god logo er at den er enkel, gjenkjennelig, og at den har lang levetid. Den skal også fungere i alle størrelser og farger, på alle trykk og print muligheter. Den skal heller ikke kunne bli mistolket. 

Det som skiller en bedrift fra en mindre seriøs aktør er også at det visuelle uttrykket er helhetlig og gjennomført. Dette betyr at alt alt som kan kategoriseres som markedsmateriell (rollups, foliering av bil, nettside, brevmaler, e post signaturer osv) følger samme design. Dette krever at man har utviklet og satt faste skrifttyper og fargekoder som selskapet må forholde seg til i fremtiden. 

10. Få en nettside 

Vi er i en tid hvor det er vanvittig viktig å være tilstede på nett. En nettside gjør det enkelt å markedsføre bedriften din. En god nettside bygger også mye kredibilitet, som naturligvis kan være forskjellen på om en kunde velger deg eller noen andre.

Interessant statistikk: 

  • 75 % av forbrukere sier de dømmer et selskaps troverdighet basert på selskapets nettsidedesign 
  • 88 % av brukerne kommer ikke tilbake til et nettsted etter en dårlig brukeropplevelse.
  • Hvis en nettside trenger mer enn 3 sekunder på å laste, forlater 40 % av personene nettsiden.
  • 72 % vil fortelle 6 eller flere personer om gode opplevelser.
  • PWC fant ut at 32 % av kundene ville forlate et merke de elsket etter bare én dårlig opplevelse.
  • 75 % av all nettstedstrafikk går gjennom Google.
  • 52 % av brukerne sier at hovedårsaken til at de ikke kommer tilbake til et nettsted er estetikk.
  • Bare 55 % av selskapene gjennomfører for tiden noen brukeropplevelse testing.
  • SEO og UX/UI optimalisering kan redusere kostnaden per kunde med 87.41%, og øke verdien per kundebesøk med 429%.

11. Finn beste måte å føre regnskap 

En regnskapsfører vil de aller fleste anbefale. Regnskapsføreren vil hjelpe deg med etableringen av selskapet ditt, føre opp bedriftens inntekter og utgifter, registrering av MVA, årsoppgjør, generell økonomisk rådgivning, utbetaling av lønn, betaling av regninger, og generelt holde orden på bedriftens økonomi. 

Vi anbefaler https://www.mentorregnskap.no/

12. Ansett teamet ditt 

For å lykkes med å ansette er man nødt til å forstå bedriftens økonomi, samt at man er sikker på at man faktisk behøver hjelp. 

Se etter tegn til at bedriften ikke kan gå videre uten mer arbeidskraft. For eksempel hvis din personlige kompetanse ikke strekker til, eller hvis du personlig ikke har mulighet til å ta hånd om arbeidsmengden på egenhånd kan det være lurt å ansette. 

Før du ansetter en medarbeider må inntektene være stødige nok til å støtte månedlige lønninger.  

(mer her) 

13. Markedsfør bedriften din på nett

En av de største fordelene med å annonsere på nett er at man kan spre budskapet sitt til en spesifikk målgruppe. Dette kan for eksempel være: 

  • Postnummer
  • Stilling
  • Utdanningsnivå
  • Arbeidserfaring 
  • Bransje
  • Cookies

Dette gjøres slik at man unngår å penger på å annonsere til mennesker som ikke har noen interesse for produktet/tjenesten du leverer.