For å øke merkevarebevisstheten og forbedre virksomhetens tilstedeværelse, behøver du ikke nødvendigvis spytte inn hundretusenvis av kroner. Det finnes tusenvis av måter å markedsføre seg selv på, men her er fem metoder som ikke koster deg for mye penger og som fortsatt vil være effektive.

1. Finn målgruppen din

Når det gjelder markedsføring av bedriften din, er det viktig å målrette mot den rette målgruppen. Ved å utvikle en strategi som fokuserer på den ideelle kunden din, vil du kunne nå ut til flere personer som sannsynligvis vil være interessert i det du har å tilby. Så hvordan går du frem for å gjøre dette? Her er noen tips for å målrette målgruppen din effektivt:

  • Kjenn målmarkedet ditt
  • Definer din nisje
  • Undersøk konkurrentene dine
  • Bruk demografiske data
  • Segmenter målgruppen din
  • Skreddersy budskapet ditt
  • Ikke glem offline markedsføring

 

2. Bli kjent med bedriftene i nærområdet 

En av de beste måtene å markedsføre en liten bedrift er å få kontakt med lokale bedrifter. Når du samarbeider med andre virksomheter i området ditt, kan du dele ressurser og markedsføre hverandre til kundene dine. Du kan også samarbeide om markedsføringstiltak og arrangementer.

For å komme i kontakt med lokale bedrifter, bli kjent med andre bedriftseiere i samfunnet ditt. Spesielt de innenfor samme bransje, slik at dere kanskje kan avtale et samarbeid som skaper gjensidig vekst. 

  

3. Optimaliser nettsiden din 

Hjemmesiden er bedriftens online tilstedeværelse. Noen ville også kalt nettsiden selve ansiktet til bedriften. Landingssiden er en av de mest avgjørende sidene, og enhver bedrift eller person som går inn på nettsiden vil umiddelbart dømme den basert på utseendet. Dersom den gir inntrykk av amatørmessig arbeid, vil dette svekke troverdigheten til bedriften. 

Når du setter en markedsføringsplan, bør du først sørge for at landingssiden for kampanjen er optimalisert. For at landingssiden din skal bli populær blant forbrukere, bør du sørge for at den formidler all informasjon om tjenesten, samtidig som du oppmuntrer dem til å “handle”.

 

4. Annonser bedriften din på nettet

Når det gjelder å annonsere for virksomheten din, er det flere ulike strategier du kan bruke. Imidlertid vil ikke alle disse strategiene være effektive for virksomheten din. For å finne den beste markedsføringsstrategien for din lille bedrift, må du gjøre litt research og prøve ut noen forskjellige taktikker. 

 

En av de mest populære online markedsføringstaktikkene er annonsering i sosiale medier. Dette innebærer å bruke plattformer som Facebook, Twitter og LinkedIn for å markedsføre bedriften din. Du kan lage annonser som er målrettet mot spesifikke demografiske grupper, eller du kan ganske enkelt skrive innlegg som forklarer og viser hva bedriften din driver med. 

 

En annen populær online markedsføringsstrategi er søkemotoroptimalisering (SEO). Dette innebærer å optimalisere nettstedet ditt slik at det vises høyere på søkomotor sider, som for eksempel Google.

Hvis du har et begrenset budsjett, kan det være lurt å vurdere å bruke nettbaserte markedsføringsverktøy som Google AdWords eller Facebook Ads. Disse verktøyene lar deg målrette mot bestemte målgrupper med annonsene dine, noe som kan hjelpe deg med å spare penger på annonsering kostnader. Du velger selv hvor stort beløp du ønsker å bruke på markedsføringskampanjen. Trenger du hjelp til å annonsere gjennom Google? Spør oss! 

 

5. Ta vare på eksisterende kunder 

Det er i mange tilfeller dyrere å foreta et salg til en ny kunde som det er til en eksisterende. Så pass på at du ikke neglisjerer menneskene som allerede kjenner og stoler på deg.

Man kan for eksempel vurdere å ta med de beste kundene dine ut på middag eller en annen aktivitet og bruke muligheten til å spørre dem om hvordan du kan forbedre virksomheten din. Du kan også personlig skrive til de 10 beste kundene dine for å takke dem og fortelle dem at de er en del av det nye lojalitetsprogrammet ditt, eller invitere dem til å snike forhåndsvisninger av det nyeste produktet ditt. Dette gjør at dine eksisterende kunder føler seg sett og ivaretatt, slik at de anbefaler deg videre til sine kunder. Dette skaper en domino-effekt.